Algemeen Inleiding
Missie
Visie



Omgevingsfactoren Algemeen
1. Maatschappelijke ontwikkelingen
2. Overheid & regelgeving
3. Regionale ontwikkelingen
4. Marktwerking
5. Doelgroepen
Beleidsterreinen Algemeen
1. Opvang&Onderwijs & identiteit
2. Personeel & organisatie
3. Financien & beheer
4. Gebouw & materieel
5. Communicatie & kwaliteit
Bestuurlijk akkoord schooljaar: 20-21 : Goedkeuring nog doorlopend van vorig schooljaar
Beleidsplan Meerjarenplanning Informatiegids Jaarverslag
ContactgegevensKC De Rank
Sportlaan 6A
2995 VN Heerjansdam
Telefoon: 078-8200038
Website: http://www.rank-heerjansdam.nl/
Missie en visie
Onze kindcentra verzorgen de leukste kinderopvang en inspirerend christelijk onderwijs. Dit wordt in de missie en visie van PIT nader uitgewerkt. De kindcentra vullen dit graag aan vanuit hun eigen samenwerking met ouders en de omgeving.

Omgevingsfactoren
De kindcentra van PIT staan vanuit onze christelijke opdracht met de “beide benen” in de maatschappij en nemen hun plaats en verantwoordelijkheid in de omgeving, de wijk, het dorp, de stad. Zij doen dit in samenwerking met partners die hen en dus de opvang en het onderwijs verder kunnen versterken. Voor goed beleid is kennis van de omgevingsfactoren van groot belang.

Beleidsterreinen
Als de omgevingsfactoren bekend zijn, kan het kindcentrum het beleid beter vorm en inhoud geven. Dat beleid is onderverdeeld in een vijftal hoofdrichtingen om beter overzicht te houden op de geplande ontwikkelingen.

Meerjarenplanning
Vanuit een algemene beleidsbeschrijving van de vijf hoofdterreinen worden beleidprojecten opgezet, gepland en uitgevoerd. Een afgerond project betekent nieuw beleid voor het kindcentrum en/of voor PIT. Achter de meerjarenplanning schuilt dus nog een wereld van activiteiten, onderzoek en overleg om te bereiken wat bij de mogelijkheden van uw kind past.

Doelen

Elk kindcentrum voldoet minimaal aan de wettelijke (kwaliteits)eisen. [O]

Omschrijving: PIT heeft integrale kindcentra voor opvang en onderwijs van 0- 13 jaar, waarin kinderen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken die ondersteund en gestimuleerd wordt door hooggekwalificeerde en betrokken medewerkers en optimale faciliteiten. De kindcentra voldoen minimaal aan de door de overheid en door PIT gestelde kwaliteitseisen. Daarnaast werken de kindcentra aan hun eigen ambities.

Projecten:

  • tweejaarlijk: Passend onderwijs/SOP 2019-2020
  • Jaarlijks: De cyclus van handelingsgericht werken wordt volledig uitgevoerd. 2019-2020
  • Evaluatie vakgebied Nederlandse taal en spelling
  • Evaluatie rekenen, taal/spelling, Engels
  • Jaarlijks Onderhoudspunten 2019-2020
Beleidsterrein: Personeel & organisatie
Termijn: 2017 - 2022

Elk christelijk kindcentrum voldoet minimaal aan het PIT identiteitskader. [I]

Omschrijving: PIT en de christelijke kindcentra werken vanuit de christelijke identiteit waar ruimte is voor alle kinderen ongeacht hun levensbeschouwing. Onze identiteit is in het gedrag van de medewerkers herkenbaar.

Projecten:

  • Passion4kids
  • Jaarlijks. Onderhoudspunt Identiteit 2019-2020
Beleidsterrein: Opvang&Onderwijs & identiteit
Termijn: 2017 - 2022

Medewerkers handelen vanuit eigen verantwoordelijkheid in samenspraak/samenwerking met collega's [P

Omschrijving: Onze medewerkers handelen professioneel en integer, zowel individueel als in het team, passend bij de PIT- cultuur. Zij geven invulling aan hun eigen ontwikkeling en verantwoordelijkheid en leggen daarover als vanzelfsprekend verantwoording af. Zij doen dit in samenwerking met hun collega\'s en in partnerschap met de ouders.

Projecten:

  • Borging Noordwijkse methode
  • jaarlijks Borgingsdocumenten
  • Jaarlijks Onderhoudspunten 2019-2020
Beleidsterrein: Personeel & organisatie
Termijn: 2017 - 2022

Elk christelijk kindcentrum voldoet aan het PIT-kindcentrumkader. [O]

Omschrijving: PIT is een integrale organisatie, wat betekent dat er sprake is van één visie, één team en één integrale leiding. Voor de integrale kindcentra van 0- 13 jaar of van 2- 13 jaar geldt een gefaseerde termijn m.b.t. de vorming van één leiding, één visie en één pedagogische en educatieve aanpak in een adequaat en passend gebouw.

Projecten:

  • Peuterspeelgroep KC De Rank
Beleidsterrein: Opvang&Onderwijs & identiteit
Termijn: 2017 - 2022

Elk kindcentrum voldoet aan het PIT-partnerschapskader en het PIT-communicatiekader. [C]

Omschrijving: Ouders en medewerkers zijn elkaars partner in opvoeding, opvang en onderwijs. De kindcentra zijn gericht op samenwerking.. Er is sprake van organisatiebrede interne interactie en een open communicatie met de omgeving.

Projecten:

  • De Noordwijkse Methode KC De Rank & zijn omgeving.
Beleidsterrein: Personeel & organisatie
Termijn: 2017 - 2022

KC De Rank werkt met moderrne methodes en/of een aanbod gebaseerd op leerlijnen.

Omschrijving: Deze methodes sluiten aan bij de behoeften van de leerlingen en waar mogelijk vindt digitale verwerking plaats.

Projecten:

  • School op Seef op KC De Rank
  • Scholing hoogbegaafdheid, specialist en team.
  • Evaluatie vakgebied Nederlandse taal en spelling
  • Evaluatie rekenen, taal/spelling, Engels
Beleidsterrein: Opvang&Onderwijs & identiteit
Termijn: 2017 - 2021

KC De Rank heeft ICT volledig geintegreerd in zijn onderwijs.

Omschrijving: Zowel op didactisch gebied qua instructie als verwerking, maar ook op het gebied van analyse en communicatie.

Projecten:

  • De Noordwijkse Methode: inzet digitale leermiddelen/divices.
Beleidsterrein: Gebouw & materieel
Termijn: 2017 - 2021

KC De Rank voert De Noordwijkse Methode in.

Omschrijving: Bij de Noordwijkse Methode: •Is er een doorlopende leerlijn van 0-12 jaar. Dit maakt het heel geschikt voor IKC’s: er wordt integraal aan hetzelfde thema gewerkt, gekoppeld aan de ontwikkellijnen. Hierdoor ontstaat samenhang en synergie in het programma voor de kinderen. •Wordt rechtstreeks gewerkt vanuit de kerndoelen van SLO, zodat je precies weet waaraan je werkt met de kinderen •Is er veel ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van de talenten van de kinderen èn van de leerkrachten •Gebruiken we duidelijke stappenplannen waarmee leerkrachten de lessen kunnen samenstellen met een soort “LEGO blokjes” van kennis, inzicht en vaardigheden •Is er een breed aanbod van vakken: naast geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, ook muziek, theater, kunst, techniek, koken, sport en ICT Meer weten over De Noordwijkse Methode? Download de informatie brochure Scholen Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool. Bij de Noordwijkse Methode: •Is er een doorlopende leerlijn van 0-12 jaar. Dit maakt het heel geschikt voor IKC’s: er wordt integraal aan hetzelfde thema gewerkt, gekoppeld aan de ontwikkellijnen. Hierdoor ontstaat samenhang en synergie in het programma voor de kinderen. •Wordt rechtstreeks gewerkt vanuit de kerndoelen van SLO, zodat je precies weet waaraan je werkt met de kinderen •Is er veel ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van de talenten van de kinderen èn van de leerkrachten •Gebruiken we duidelijke stappenplannen waarmee leerkrachten de lessen kunnen samenstellen met een soort “LEGO blokjes” van kennis, inzicht en vaardigheden •Is er een breed aanbod van vakken: naast geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, ook muziek, theater, kunst, techniek, koken, sport en ICT Meer weten over De Noordwijkse Methode? Download de informatie brochure Scholen Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool. Bij de Noordwijkse Methode: •Is er een doorlopende leerlijn van 0-12 jaar. Dit maakt het heel geschikt voor IKC’s: er wordt integraal aan hetzelfde thema gewerkt, gekoppeld aan de ontwikkellijnen. Hierdoor ontstaat samenhang en synergie in het programma voor de kinderen. •Wordt rechtstreeks gewerkt vanuit de kerndoelen van SLO, zodat je precies weet waaraan je werkt met de kinderen •Is er veel ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van de talenten van de kinderen èn van de leerkrachten •Gebruiken we duidelijke stappenplannen waarmee leerkrachten de lessen kunnen samenstellen met een soort “LEGO blokjes” van kennis, inzicht en vaardigheden •Is er een breed aanbod van vakken: naast geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, ook muziek, theater, kunst, techniek, koken, sport en ICT Meer weten over De Noordwijkse Methode? Download de informatie brochure Scholen Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool. Bij de Noordwijkse Methode: •Is er een doorlopende leerlijn van 0-12 jaar. Dit maakt het heel geschikt voor IKC’s: er wordt integraal aan hetzelfde thema gewerkt, gekoppeld aan de ontwikkellijnen. Hierdoor ontstaat samenhang en synergie in het programma voor de kinderen. •Wordt rechtstreeks gewerkt vanuit de kerndoelen van SLO, zodat je precies weet waaraan je werkt met de kinderen •Is er veel ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van de talenten van de kinderen èn van de leerkrachten •Gebruiken we duidelijke stappenplannen waarmee leerkrachten de lessen kunnen samenstellen met een soort “LEGO blokjes” van kennis, inzicht en vaardigheden •Is er een breed aanbod van vakken: naast geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, ook muziek, theater, kunst, techniek, koken, sport en ICT Meer weten over De Noordwijkse Methode? Download de informatie brochure Scholen Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool. Bij de Noordwijkse Methode: •Is er een doorlopende leerlijn van 0-12 jaar. Dit maakt het heel geschikt voor IKC’s: er wordt integraal aan hetzelfde thema gewerkt, gekoppeld aan de ontwikkellijnen. Hierdoor ontstaat samenhang en synergie in het programma voor de kinderen. •Wordt rechtstreeks gewerkt vanuit de kerndoelen van SLO, zodat je precies weet waaraan je werkt met de kinderen •Is er veel ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van de talenten van de kinderen èn van de leerkrachten •Gebruiken we duidelijke stappenplannen waarmee leerkrachten de lessen kunnen samenstellen met een soort “LEGO blokjes” van kennis, inzicht en vaardigheden •Is er een breed aanbod van vakken: naast geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, ook muziek, theater, kunst, techniek, koken, sport en ICT Meer weten over De Noordwijkse Methode? Download de informatie brochure Scholen Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool. Bij de Noordwijkse Methode: •Is er een doorlopende leerlijn van 0-12 jaar. Dit maakt het heel geschikt voor IKC’s: er wordt integraal aan hetzelfde thema gewerkt, gekoppeld aan de ontwikkellijnen. Hierdoor ontstaat samenhang en synergie in het programma voor de kinderen. •Wordt rechtstreeks gewerkt vanuit de kerndoelen van SLO, zodat je precies weet waaraan je werkt met de kinderen •Is er veel ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van de talenten van de kinderen èn van de leerkrachten •Gebruiken we duidelijke stappenplannen waarmee leerkrachten de lessen kunnen samenstellen met een soort “LEGO blokjes” van kennis, inzicht en vaardigheden •Is er een breed aanbod van vakken: naast geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, ook muziek, theater, kunst, techniek, koken, sport en ICT Meer weten over De Noordwijkse Methode? Download de informatie brochure Scholen Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool Basisschool de Kameleon Emma School De Viersprong De Zijderoute Winford De Ark Haanstra TH De Noordwijkse School Kameleon zwanenburg Tijo van Eeghenschool De Rank Bavoschool. Bij de Noordwijkse Methode: Is er een doorlopende leerlijn van 0-12 jaar. Dit maakt het heel geschikt voor IKC’s: er wordt integraal aan hetzelfde thema gewerkt, gekoppeld aan de ontwikkellijnen. Hierdoor ontstaat samenhang en synergie in het programma voor de kinderen. Wordt rechtstreeks gewerkt vanuit de kerndoelen van SLO, zodat je precies weet waaraan je werkt met de kinderen Is er veel ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van de talenten van de kinderen èn van de leerkrachten Gebruiken we duidelijke stappenplannen waarmee leerkrachten de lessen kunnen samenstellen met een soort “LEGO blokjes” van kennis, inzicht en vaardigheden Is er een breed aanbod van vakken: naast geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, ook muziek, theater, kunst, techniek, koken, sport en ICT

Projecten:

  • Evaluatie invoering Noordwijkse Methode
  • De Noordwijkse methode: Bewegend leren en cultuureducatie.
  • De Noordwijkse Methode: Rapportage/toetsing/portfolio
  • De Noordwijkse Methode geintegreerd/thematisch onderwijs.
  • De Noordwijkse methode/groepsdoorbroken werken
  • Scholing hoogbegaafdheid, specialist en team.
Beleidsterrein: Opvang&Onderwijs & identiteit
Termijn: 2019 - 2023